جام جهانی ۲۰۲۲ قطر؛ فناوری آفساید نیمه خودکار چیست؟

۱۴۰۱ بيست و نهم آبان  

فیفا می‌گوید در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال از فناوری آفساید نیمه‌خودکار استفاده می‌شود. این فناوری، ابزاری کمکی برای داوران حاضر در زمین مسابقه و کمک‌داوران ویدیویی است تا تصمیم درباره‌ی آفساید را سریع‌تر و دقیق‌تر بگیرند.

به‌دنبال استفاده‌ی موفقیت‌آمیز از فناوری کمک‌داور ویدیویی (VAR) در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸، جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، در رویدادی اعلام کرد که فدراسیون بین‌المللی فوتبال تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا از پتانسیل‌های صنعت فناوری در فوتبال استفاده کرده و سیستم کمک‌داور ویدیویی را بهینه‌تر کند. در سال‌های اخیر فیفا فناوری‌های بیشتری را وارد فوتبال کرده است تا نه‌تنها تماشای مسابقات لذت‌بخش‌تر شود، بلکه حاشیه‌های پیرامون داوران کاهش یابد.

براساس آنچه در وب‌سایت رسمی فیفا آمده است، این فدراسیون ازطریق همکاری با آدیداس و شماری از شرکای تجاری دیگر ازجمله کارگروه تعالی نوآوری و ارائه‌دهندگان سرویس‌های مبتنی‌بر فناوری‌های روز، توانسته است بهبودهای قابل توجهی در عملکرد سیستم کمک‌داور ویدیویی اعمال کند. یکی از مهم‌ترین بهبودهای این سیستم، اضافه شدن فناوری آفساید نیمه‌خودکار است.

فناوری آفساید نیمه‌خودکار از ۱۲ دوربین اختصاصی برای رهگیری حرکات استفاده می‌کند که در زیر سقف ورزشگاه نصب شده‌اند. این دوربین‌ها در هر ثانیه ۵۰ بار توپ فوتبال و ۲۹ نقطه از بدن فوتبالیست‌ها را رهگیری می‌کنند تا جایگاه آن‌ها در زمین با دقتی مثال‌زدنی محاسبه شود. ۲۹ نقطه‌ی موردبحث شامل تمامی اندام‌های فوقانی و تحتانی بدن بازیکن است که روی آفساید تأثیر می‌گذراند.

فناوری آفساید نیمه‌خودکار ازطریق ترکیب داده‌های مربوط به رهگیری حرکات بدن بازیکن و داده‌های حسگر IMU داخل توپ و در نهایت اعمال مدل‌های هوش مصنوعی بر این داده‌ها، هشداری برای کمک‌داوران ویدیویی ارسال می‌کند. این کمک‌داوران پس از دریافت هشدار، دوربین‌ها و داده‌ها را به دقت بررسی می‌کنند و تصمیم نهایی را می‌گیرند. پس از اتخاذ تصمیم نهایی، داوری که در مرکز زمین حضور دارد مطلع می‌شود.